Ademfrequentie

Voordat ik iets ga vertellen over ademfrequentie wil ik je vragen om te testen wat je ademfrequentie is. De test is simpel. Pak de stopwatch van je telefoon en time hoe vaak jij ademt in een minuut en onthoud dit getal. Tuurlijk, je gaat nu op je ademhaling letten en daardoor misschien juist wel langzamer of sneller ademen. Dus de test is niet 100% waarheidsgetrouw. Maar toch geeft het een indicatie over de frequentie van je ademen.Als ik je nu vertel dat je maar 6-8 keer per minuut hoeft te ademen?

Grote kans dat jouw ademfrequentie een stuk hoger is. Dit is het geval bij de meeste mensen in de Westerse samenleving. Je ademfrequentie wordt hoger onder invloed van stress, spanning en veel prikkels. Hier hebben we helaas vandaag de dag nogal veel mee te maken in onze westerse maatschappij.

De hogere frequentie van ademen kan klachten veroorzaken in je lichaam. Dit komt doordat processen in je lichaam afhankelijk zijn van een goede verhouding tussen zuurstof en koolstofdioxide. En een snelle ademhaling zorgt ervoor dat de koolstofdioxide waarde in je bloed te laag wordt. Hierdoor kun je last krijgen van verschillende kwaaltjes zoals: maagzuur, hoofdpijn, piekeren, vermoeidheid, hartkloppingen, benauwdheid en koude handen.

De komende week laat ik je zien hoe jij je ademfrequentie kan gaan verlagen en zo dus bovenstaande klachten kunt laten afnemen.
Na het lezen van dit bericht zou je al kunnen starten met langzamer en zo dus minder frequent te ademen.


Lekker Chillen op je billen!

De vakanties zijn begonnen, zeker dit jaar is het een tijd die veel vragen bij ons oproept: Wat mag wel, wat mag niet? Wat kan wel, wat kan niet? Waar doen we goed aan? Wat vooral belangrijk is, dat we aan onze eigen gezondheid blijven werken!

Dit jaar zullen de meeste van ons vakantie houden in eigen land: naar een huisje, hotel, camping of gewoon thuis. In ieder geval proberen we tot rust te komen in de weken dat we niet hoeven te werken. Waar je ook vakantie viert, het is een feit dat we minder doen, dan in onze dagelijkse structuur. We bewegen minder, eten onregelmatig, eten meer en misschien ook wel ongezonder.

Het hangen in de tuinset, op het ligbedje, minder bewegen, lui zijn voor een paar weken is niet gunstig voor de spieren van de lage rug en het bekken. Het is belangrijk om de spieren sterk te houden en dat kan al met een paar makkelijke oefeningen voor thuis of voor op vakantie. Iedereen heeft wel 10 minuten tijd op een dag om die oefeningen te doen.

Ook de darmen snakken naar beweging. Als je gaat wandelen of zwemmen, in plaatst van de auto pakken of aan het zwembad liggen, dan komt de darmbeweging op gang die er voor zorgt dat je minder problemen ervaart met de stoelgang.

Toch is het wel belangrijk dat onze spieren tot rust komen. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Ook onze bekkenbodemspieren houden van ontspanning, eigenlijk het hele jaar door. Deze spieren werken onder andere bij, de aandrang om te plassen en te poepen en bij buikdruk verhogende momenten, denk hierbij aan hoesten en niezen. Zijn de spieren te gespannen, dan kunnen we klachten krijgen, ook in onze lage rug / bekken. Hierover de volgende keer meer.

 

Afspraak maken?

Neem contact met ons op:


BEL DIRECT:

0475 - 46 84 94