Flywheel training binnen de fysiotherapie geeft een andere draai aan krachttraining
De jaren waarin rust houden het standaard advies van de fysiotherapeut was bij vrijwel elke klacht aan het bewegingsapparaat liggen ver achter ons. Het verbeteren van de belastbaarheid d.m.v. ‘optimal loading’ is de sleutel tot een succesvolle revalidatie en onmisbaar in een blessurepreventieprogramma. Hiervoor zijn vele trainingsvormen mogelijk, maar één unieke weerstandsvorm maakt de laatste jaren een serieuze opmars. Flywheel training, ook wel iso-inertial training genoemd. Flywheel training is een wezenlijk andere en, in de meeste gevallen, effectievere trainingsprikkel dan de meer traditionele krachttrainingsmethoden binnen de fysiotherapie. Deze manier van trainen zorgt o.a. voor:

  • Een snellere en grotere toename van hypertrofie, spierkracht en vermogen
  • Verbetering van de neuromusculaire coördinatie, balans en proprioceptie
  • Sterkere pezen en bindweefsel
  • Optimale belasting gedurende de gehele stretch-shortening cyclus van het spier-peescomplex bij elke snelheid
  • Uitstekende vertaling naar functionele activiteiten als rennen, springen, traplopen etc.


Oorspronkelijk is flywheel training ontworpen als trainingsmethode voor astronauten om hun spiermassa en botdichtheid in de ruimte op peil te houden. In een gewichtloze omgeving heb je namelijk niks aan halters, dumbells of training met lichaamsgewicht. Er was dus behoefte aan een trainingsmethode die onafhankelijk van de zwaartekracht werkt.

Flywheel training was dé oplossing en bleek dusdanig effectief dat het inmiddels omarmd is in de revalidatie- en (top)sport setting. Therapeuten en trainers gebruiken het als onderdeel van de behandeling van een aandoening, voor blessurepreventie en/of om (sport)prestaties te verbeteren. Ideaal voor fysiotherapiepraktijken en fitnesscentra dus.

Flywheel training, hoe werkt dat?
Het apparaat heeft een schijf (het vliegwiel) die op een as gemonteerd is met daaromheen een koord gewikkeld. Door aan het koord te trekken breng je het vliegwiel in beweging. Dit gebeurt met een concentrische contractie. Wanneer het koord volledig is afgerold bezit het vliegwiel zoveel kinetische energie dat het koord automatisch weer oprolt. Je wordt als het ware weer teruggetrokken. Deze beweging rem je vervolgens met een excentrische contractie weer af. Daarna begint de cyclus weer opnieuw. Net als bij een ouderwetse jojo. Kort gezegd gaat het dus om het versnellen en afremmen van een draaiende schijf.

Als fysiotherapeut of trainer ben je gewend om in kilogrammen te denken. Bij flywheel training spreek je niet over het aantal kilo’s dat iemand trekt of wegduwt, maar over vermogen. Vermogen wordt uitgedrukt in watt en is de resultante van kracht x snelheid. Dit is een functionele uitkomstmaat, omdat elke dagelijkse beweging een combinatie van kracht en snelheid is en er vaak sprake is van een gekoppelde concentrische-excentrische contractie.

Over het algemeen zal in een trainingsprogramma eerst gewerkt worden aan de opbouw van kracht met een langzamere, goed controleerbare uitvoering van de oefeningen. Op een later moment wordt meer snelheid in de oefeningen ingebouwd. Dit is goed mogelijk met flywheel apparatuur.

Flywheel training is effectiever dan traditionele krachttraining
Excentrisch kan een spier tot wel 70% meer kracht leveren dan concentrisch. Maar, een spier voldoende excentrisch belasten blijkt in de praktijk met traditionele krachtvormen moeilijk te realiseren. Een gemiste kans, want juist door ook excentrisch te trainen worden ongeëvenaarde resultaten geboekt. En dat is waar het om draait binnen de revalidatie en training toch?!

Met de juiste techniek is met flywheel training een excentrische overload te creëren die mede verantwoordelijk is voor deze resultaten. Dit kan bijvoorbeeld door de teruggaande beweging over een kort traject excentrisch af te remmen. De weerstand van deze excentrische contractie is daarmee groter dan de concentrische aanspanning van de spier(groep).

Een probleem binnen de krachttraining is dat een spier niet in alle gewrichtshoeken evenveel kracht en snelheid kan genereren. Maak je bijvoorbeeld een biceps curl met een halter, dan kan die niet zwaarder zijn dan het gewicht dat je in de zwakste gewrichtshoek kunt tillen. Over de gehele ROM ben je dus maar zo sterk als je zwakste hoek. Dit heeft met de kracht-hoekrelatie van een spier te maken.

Bij flywheel training werk je met een variabele weerstand waarbij de weerstand in elke hoek anders is. Zo is de trainingsprikkel over het gehele traject optimaal. Je bepaalt de opgelegde weerstand namelijk zelf, elke herhaling opnieuw. Stop je meer energie in de concentrische beweging, dan kost het daarna ook meer energie om de beweging excentrisch af te remmen. Dit in tegenstelling tot een vast gewicht waar de weerstand slechts over een zeer klein traject optimaal is.

Dit leidt ertoe dat er geen sprake meer is van 'loze' herhalingen. Elke herhaling is een maximale herhaling. Van de eerste tot de laatste en over de gehele ROM. Bovendien is er sprake van een ongelimiteerde weerstand. Simpelweg sneller bewegen maakt de oefening zwaarder.

Welke flywheel apparatuur?
Er zijn meerdere fabrikanten die flywheel apparatuur voor fysiotherapeuten en trainers op de markt brengen. Fit & Fysio heeft gekozen voor het Italiaanse Desmotec. Zij werken samen met de designers van Pininfarina, o.a. bekend van Ferrari. Desmotec is wereldwijd een gevestigde naam binnen de flywheel training en heeft apparaten bij vele fysiotherapeuten en (top)sportclubs staan. Dat deze apparaten voor elke trainingssituatie, ongeacht het niveau van de gebruiker, inzetbaar zijn bewijzen onderstaande kenmerken:

  • Er is een handrail en zitje aanwezig voor de veiligheid en om uit te rusten
  • Apparatuur is eventueel verplaatsbaar
  • Een rem zorgt dat je een oefening op elk moment veilig kunt stoppen
  • Krachtplatforms registreren kracht en links-rechts verschillen
  • Veel multi-directionele en functionele oefeningen mogelijk
  • Het is mogelijk om heel licht en snel of zwaar en langzaam te trainen
  • Uitgebreid assortiment aan toebehoren om eindeloos in oefeningen te variëren
  • Alle prestaties zijn te monitoren met de standaard bijgeleverde software en worden automatisch opgeslagen in de cloud

"Stop je meer energie in de concentrische beweging, dan kost het daarna ook meer energie om de beweging excentrisch af te remmen. Je kunt dus altijd met de optimale weerstand trainen, je bepaalt de weerstand namelijk zelf, elke herhaling opnieuw”
Flywheel alleen voor sporters? Zeker niet!
Bij sommige fysiotherapeuten en trainers bestaat de misvatting dat flywheel training alleen bedoeld is voor sporters. Het maakt niet uit of je vooral werkt met jonge fanatieke sporters of kwetsbare ouderen. In principe kan iedereen met flywheel trainen. Jong en oud. Hoog of laag belastbaar. Tendinopathie, CVA of TKP.
Iedereen kan op zijn/haar eigen niveau trainen.
Ongeacht de conditie of het stadium waarin een eventuele blessure zich bevindt. Zo is het mogelijk om met lage hoeksnelheden te trainen in het begin van de revalidatie of (sportspecifiek) trainingsprogramma om vervolgens meer snelheid toe te voegen naarmate de training vordert. Ook het inbouwen van een isometrische component is mogelijk.
Altijd inzicht in prestaties met de software
Of je nu je (sport)prestaties wil verbeteren, blessures probeert te voorkomen of revalideert van een operatie, jij wil weten of er vooruitgang geboekt wordt. Testen en meten kan realtime met de meetsoftware. Deze registreert en analyseert o.a. kracht, snelheid en vermogen (in watts) en geeft dit in overzichtelijke grafieken weer. Zowel tijdens als na één of meerdere trainingen. Alle gegevens worden automatisch overzichtelijk opgeslagen in de cloud. Zo monitor je de progressie en zie je waar nog aan gewerkt moet worden om het beoogde doel te behalen. Omdat de software tijdens de training feedback geeft is het ook een belangrijke motivator en kan een oefening direct bijgestuurd worden.
 
'Door het vliegwiel hebben we een andere kijk op training en revalidatie gekregen en zijn we nu veel gerichter bezig met de hulpvraag en het einddoel. We trainen elke patiënt op tot het gewenste (top)niveau. Deze manier van werken is erg succesvol en we zien daardoor steeds meer patiënten met een specifieke hulpvraag naar onze praktijk komen.
Maikel Janssen, Fit & Fysio

Afspraak maken?

Neem contact met ons op:


BEL DIRECT:

0475 - 46 84 94