terug

03-03-2021

Zo kunt u gezond thuiswerken

Niet iedereen heeft thuis een ingerichte kantoorwerkplek. De kans
is groot dat u deze tips bijvoorbeeld leest op uw laptop aan de
keukentafel, of op de bank. Dat gaat een tijdje goed, maar kan nek- en schouderklachten veroorzaken. Gebruik onze tips om ook thuis gezond te werken.

 

Tips bij thuiswerken:

•Heeft u thuis een kantoorwerkplek? Gebruik deze dan zoals u dit op kantoor ook gewend bent.
•Het is vermoeiend om in het daglicht te kijken. Liefst gaat u op een plek zitten met het raam achter of naast u.
•Heeft u een kantoorstoel bij de eettafel?
•Stel eerst de armsteunen van de stoel in voor een goede, ontspannen steun van de armen.
•Plaats de stoelzitting vervolgens hoger, zodat de armsteunen even hoog zijn als het tafelblad.
•Zet iets onder uw voeten voor horizontale steun
van uw benen.
•Als u geen kantoorstoel heeft, probeer dan op andere manieren uw stoel wat te verhogen. Doel is: de onderarmen op tafel, zonder dat u uw schouders hoeft op te trekken.
•Leg het toetsenbord iets verder weg, zo steunen uw
armen goed op tafel. Zit met rechte rug en voorkom voorover hangen.
•Als het kan, gebruik dan een apart toetsenbord en beeldscherm. De bovenrand van het scherm moet iets onder ooghoogte komen. Of plaats de laptop op een verhoging (bijvoorbeeld een stapel boeken).
•Wissel het zitten ieder half uur af met bewegen: loop rond (bijvoorbeeld tijdens het bellen) of doe wat rek- en strekoefeningen (zie onderstaand). Gebruik eventueel pauzesoftware, zoals Workrave.
•Ga ook regelmatig een half uur met de laptop op schoot op bank of fauteuil zitten.
Leg eventueel een kussen onder uw ellebogen als steun.
•Als u veel moet bellen, is het prettig om de handen vrij te hebben.
Gebruik oortjes/koptelefoon of de speakerfunctie.

Heeft u geen apart toetsenbord, let er dan extra op dat u uw
schouder- en nekspieren ontspant en dat u vaak beweegt.




 
Sports-Experience nu ook via Whatsapp te bereiken